*

DennisPasterstein Tasokasta liikkumista

Kaikki blogit puheenaiheesta Kävelykeskusta

Unohdetaan ideologiat: Tehdään aidosti vihreä Helsinki

Kaupunkisuunnittelussa eturyhmät määräävät. Pyöräilijät ennen autoilijoita: Suljetaan sillat ja tunnelit autoilta. Lapsiperheet ennen yksinasuvia: Rajoitetaan yksiöiden määrää. Hallintoportaat ennen kaikkia muita: Määrätään talojen väri, kattokulma ja pintamateriaali viraston mahtikäskyllä.

Ajaako Sinnemäki kävelykeskustaa lasten turvallisuuden kustannuksella?

Viimeaikainen keskustelu ydinkeskustan katujen muuttamisesta
kävelykaduiksi on mielenkiintoinen ja vaatii syvempää tarkastelua,
jota vihreiden Anni Sinnemäen malli ei kestä.

En vastusta kävelykeskustan kehittämistä. Esimerkiksi ajatus
Kaivokadusta kävelykatuna on hyvinkin kannatettava, sillä alue on
liikenneturvallisuuden ja ruuhkien kannalta hankala kokonaisuus.

Onnettomuuskartalla Kaivokadulla on pisteitä turhan paljon. Ahtaassa
tilassa liikkuvat bussit, henkilöautot, ratikat, pyörät ja

Rovaniemen keskustan katuverkosta

Lehdissä esiteltiin (LK 7.3. ja UR 8.3.2017) Rovaniemen keskustan uusi katuverkkosuunnitelma. Se vaikutti erittäin hyvältä, kunhan se toteutetaan niin kuin lehden artikkelin mukaan tehdään: Vanha rautatieasema säilyttäen. Esitän kuitenkin, että hyvää suunnitelmaa viedään pidemmälle.

Mitä jos tehtäisiin ensin nykyisistä kävelykaduista houkuttelevia?

Tarvitsemme Helsinkiin ihmisiä töihin ja ostoksille. Sekä helsinkiläisiä, että muita kuin helsinkiläisiä. Kaikilla mahdollisilla kulkumuodoilla.

Kävelykeskusta kuulostaa ajatuksena tosi houkuttelevalta. Erinomaisia esimerkkejä toimivista kävelykaduista löytyy esim. Ströget Kööpenhaminasta, Kalverstraat Amsterdamista ja Drottninggatan Tukholmasta. Niille kaikille on yhteistä, että ne ovat kapeahkoja katuja, joiden molemmilla puolilla on liikkeitä ja kahviloita.

Kävelykeskusta ei vaadi keskustatunnelia

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto julkisti viime viikolla alustavat suunnitelmat ja vaihtoehdot tausta-aineistoineen Helsingin kävelykeskustan laajentamiseksi. Sitä onkin odotettu: Keskuskadun kävelykaduksi muuttamisen jälkeen ei olekaan tapahtunut mitään samalla, kun kävelyliikenne jatkaa kasvuaan.

Helsingin keskusta-alueen uudistamisesta

Helsingissä on käynnistynyt keskustelu kävelykeskustan luomisesta. Sinänsä idea saattaa olla hyvä, mutta sen pitäisi liittyä vahvemmin keskustan kokonaisuuden suunnitteluun. On vaarallista muuttaa tai siirrellä vain yhtä ”palikkaa” kokonaisuudesta. Muutos vaikuttaa helposti moneen muuhun ”palikkaan” yllättävästi jos vaikutuksia ei ole etukäteen arvioitu. Kaupunkilaiset ja kaupunginvaltuutetutkin innostuvat usein jostain uudesta ”kivasta” ideasta, ja sitä sitten ajetaan intoa puhkuen miettimättä seurauksia.

Tampereesta tulee vielä kunnon kaupunki

Aamulehti kirjoittaa sivuillaan, että Tampere voi ylpeillä elinvoimaisella ydinkeskustallaan. Keskustalla ei mielestäni voi vielä ylpeillä, mutta tosiasia on, että tuuli puhaltaa Tampereella oikeaan suuntaan ja kaupungin kehitys on vihdoin lähtenyt käyntiin.

Heikinkadusta Mannerheimin Esplanadiksi

Monien suurkaupunkien keskustoissa on viime vuosina raivattu lisää tilaa kävelijöille. Hienoja esimerkkejä löytyy New Yorkista Kööpenhaminaan. Keskusta-alueiden viihtyisyys on lisääntynyt ja liike-elämäkin hyötynyt. Helsingissä kävelykeskustan laajentaminen on kuitenkin ollut hidasta. Välttämättömän liikenteen ja kävelyalueiden yhteensovittaminen on ymmärrettävästi haastavaa ahtaalla niemellämme.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä