DennisPasterstein Tasokasta liikkumista

Kaikki blogit puheenaiheesta Kävelykatu

Milloin kävelykadut ovat pilanneet kaupungin?

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto julkaisi taannoin suunnitelmia ja vaihtoehtoja kävelykeskustan laajentamiseksi. Miksi Helsingissäkin puuhataan kävelykatuja ja työnnetään autoja ahtaalle? Siksi, että halutaan luoda ihmiselle sopivaa, elävää kaupunkia. Kävely tärkeä liikkumismuoto kaupungin keskustassa. Keskustassa kävelijä on kuningas.

Pitäisikö Helsingin ydinkeskusta muuttaa kävelykaduksi?

Ajelen päivittäin Helsingin ytimessä.  Yksinkertaisesti keskustassa ei pääse minnekään järkevällä aikataululla. Rautatieasemalta kauppatorille pääsee nopeammin kävellen tai ratikalla. Helsingin ydinkeskustan liikenne jumittaa lähes koko päivän. Taksit eivät kerkiä hakemaan järkevässä ajassa asiakkaitaan. Bussit rouskuttavat tyhjäkäyntiä saastuttaen ilmaa. Nyt varsinkin tietöiden aikaan koko ydin on täysin jumissa.

Tasavallan pääkatu ei sovellu kävelykaduksi

Mannerheimintien alkupäätä ei tule mielestäni kaventaa, kuten Vihreän puolueen Hannu Oskala esittää valtuustoaloitteessaan. Oskala poistaisi Mannerheimintien eteläpäästä kaksi itäpuoleista kaistaa ja ahtaisi liikenteen nykyisille kahdelle länsipuoliselle kaistalle.

Heikinkadusta Mannerheimin Esplanadiksi

Monien suurkaupunkien keskustoissa on viime vuosina raivattu lisää tilaa kävelijöille. Hienoja esimerkkejä löytyy New Yorkista Kööpenhaminaan. Keskusta-alueiden viihtyisyys on lisääntynyt ja liike-elämäkin hyötynyt. Helsingissä kävelykeskustan laajentaminen on kuitenkin ollut hidasta. Välttämättömän liikenteen ja kävelyalueiden yhteensovittaminen on ymmärrettävästi haastavaa ahtaalla niemellämme.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä