DennisPasterstein Tasokasta liikkumista

Kannattaisiko tietyömaat kieltää Helsingistä?

Helsinki on jälleen kerran ollut täynnä tietyömaita läpi kesän. Pahimmillaan tai parhaimmillaan voi olla käynnissä jopa 800 työmaata ja vuositasolla noin 7.000.

Ei ihme, jos välillä tuntuu, että kaupunki on yksi suuri liikenteen poikkeusjärjestely. Sujuva liikkuminen niin jalankulkijana kuin ajoneuvon kuljettajana vaikeutuu ja hermoja saattaa kiristää viikkotolkulla auki olevat kuopat, varsinkin jos niissä ei näy työmiehiä. Työmaat poistamalla poistuisi myös tämä haitta?

Laajemmin katsottuna, meidän kannattaa olla tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen. Työmaat kertovat kehittyvästä, hyvin toimeentulevasta ja eteenpäin suuntaavasta kaupungista, jonka infrastruktuuria ylläpidetään ja kohennetaan huolellisesti. Tähtäin on tulevaisuudessa, vielä paremmissa palveluissa ja turvallisemmassa kaupunkiympäristössä.

Tokihan on myös parannettavaa: työmaat on saatava nopeammin päätökseen ja liikenteen poikkeusjärjestelyt sujuvammiksi. Helsingissä harmillisesti n. 33 % urakoitsijoista tarvitsee jatkoaikaa kaivuutöiden loppuunsaattamiseen. Tämä on Suomen kaupunkien välisessä vertailussa heikoin luku (Suomen kuntaliiton tutkimus 2017). Lupaa haetaan monesti liian lyhyeksi ajaksi, olettaen että sen saa helpommin ja kevyimmin ehdoin. Tällaiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota urakkakilpailutusten yhteydessä ja lisäksi nopeammasta valmistumisesta seuraisi nykyistä käytäntöä parempi tili.

Valvonnalla taataan hyvien suunnitelmien muuttuminen hyväksi lopputulokseksi. Itse lisäisin työmaita valvovien katutarkastajien määrää nykyisestä 15:sta merkittävästi.
Kaupungin tulee myös kiinnittää huomiota urakoiden suunnitteluun nykyistä enemmän. Turhan moneen kertaan olen todennut, että paremmalla valmistelulla olisi estetty kalliit lisätyöt ja urakan venyminen.

Pyrkiessämme parempaan on kehittäminen kieltämistä mieluisampi periaate, joka tuottaa tässäkin parhaan lisäarvon helsinkiläisille.

Kirjoitan blogini Helsingin kaupungin kunnallispolitikkona, en poliisina. Kaikki tiedot mihin kirjoituksessani viittaan, on saatavilla julkisista lähteistä. Kirjoitus on julkaistus Elävä Helsinki -lehdessä.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Kannattaisi.

Japanilainen moottoritie tuhoutui täysin maanjäristyksessä. Se korjattiin ja avattiin liikenteelle kuusi päivää tapahtuman jälkeen:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-1369307/J...

Tuo siis kertoo, miten homman voi tehdä jos haluaa ja osaa.

Jos jonkun kaapelikuopan kanssa turotessa kuluu koko kesä, se osoittaa paitsi ammattitaidon ja organisointikyvyn puutetta, myös täydellistä piittaamattomuutta muille aiheutetusta haitasta. Vastaavalla tavalla jos häiritsisi lento-, juna- tai laivaliikennettä, olisi virkavallankin suhtautuminen täysin erilaista.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

En mitenkään kadehti poliitikkoja -etenkään Helsingin, näissä infrasaneerausten haasteissa. Meillä kansalaiset on varsin vapaita kyseenalaistamaan kyvyttömäksi kokemansa aikaansaajat. Monissa maissa on hieman totalitäärisemmät mahdollisuudet toimia, sen kummemmin kyselemättä.

Ennustan, että meillä tullaan menemään urakoiden pilkkomisen kautta ja perustellen sitä juuri tehokkuuden lisääntymisellä. Ans' kattoo...

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Tässä asiassa vaikuttaa aika paljon se, että missä asioissa valtio on pihistellyt niin kauan, että infrat on päässeet rapautumaan aika tavalla, että pitää korjauksia laittaa paljon enemmän.

Autoilijoilta otetaan paljon rahaa verokirstuun ja takaisin annetaan vähän.

Amos Aholan joku blogi, jota en muista, niin hänellä oli siihen kelpo ratkaisu, että aina kun tietyömaa hidastaa liikennettä ja ketään ei näy, niin siitä pitäisi antaa viivästyssakkoa tietyömaan firmoille, kun eivät ripeästi korjaile teitä kuntoon.

Jotkut työmaat voivat olla sellaisia, että kyseessä saattaa olla putkiremontteja, kun vuosikymmeniä vanhat putket ovat päässeet siihen ikään, että ne on pakko korjata tai ongelmat pahenevat, jolloin ne ovat eri asioita kuin tietyömaat.

Täällä taloyhtiössä asuneena oli Suomen armeijan asuntolat ja armeija on luottanut valurautaputkiin, että ne varmaan kestäisivät ikuisesti. Eivät vaan kestäneet ja juuri omassa asunnossani hajosi kriittisen iän ohittanut valurautaputki ja oli kokonaan sisältä täysin ruostunut ja halki koko matkalta. Tarkemmissa tutkimuksissa löytyi useita ruostuneita putkia, mitkä vuotivat vettä lävitse ja ei ole ihme, että vedenkulutus oli kasvanut paljon vuosi vuodelta ja lämminvesikustannukset myös nousseet roimasti pattereissa, kun putketkin ovat haljenneet vanhuuttaan.

Kyllä siinä kesti lähes puoli vuotta saada kaikki taloyhtiön asuntojen ja maan alla olevat putket kuntoon ja koko sen ajan oli kaikki paikat sekaisin. Armeijalla kun ei ollut siihen aikaan kunnollisia pohjapiirustuksia olemassa vaan laitettu ihan miten sattuu ja roiskattu eriskummallisia ratkaisuja.

Toimituksen poiminnat