*

DennisPasterstein Tasokasta liikkumista

Malmin lentokentälle 10 vuoden aikalisä - Kivinokka työn alle

Niin moni meistä helsinkiläisistä vastustaa Malmin lentokentästä luopumista, että asiassa on otettava aikalisä, vaikka alueen yleiskaava onkin jo edennyt maaliin saakka. Jos kenttä nyt lakkautetaan ja tilalle rakennetaan asuntoja, toimenpide on lopullinen ja saattaa kaduttaa jälkikäteen. On olemassa järkisyitä jarruttaa ja katsoa tilannetta rauhassa. 

Pelkästään tekniikan kehitys on tällä hetkellä niin huimaa, että uudet ratkaisut voivat muuttaa vähemmistönkin käsityksen Malmin lentokentän alueen rakentamisen ”välttämättömyydestä”. Esimerkiksi Kivinokan rakentaminen torpattiin vihervasemmiston toimesta muun muassa sen varjolla, että metroasema on liian kaukana. Viime kesänä Helsingissä oli koekäytössä bussi, joka liikkui ilman kuljettajaa, tämä ratkaisisi myös Kivinokan liikenneongelman.

Kivinokkaan oli jo suunniteltu asunnot noin 6 000 ihmisille. Kyseessä on Helsingin helpoiten rakennettava vapaa rakennuspaikka, jonka voisi ennen Malmi-ratkaisua ottaa työn alle. Helsingillä on lisäksi tuhatkunta hehtaaria rakentamatonta peltoa, lähes 600 hehtaaria metsää ja joutomaata sekä kaavoitettuja alueita noin 150 000 uudelle asukkaalle ilman mitään täydennysrakentamista. Heti kaupungin rajojen takana on lisää tilaa, kunhan Helsinki yhdistyy Espoon ja Vantaan kanssa.

Aikalisä Malmille voisi olla aluksi vaikka 10 vuotta. Sen jälkeen voitaisiin yhdessä tarkastella, mihin suuntaan tekniikka on edelleen kehittynyt ja liike-elämä suuntautunut sekä harkita Malmin kohtaloa uudelleen. Kehittämällä siihen asti Malmin toimintaa lento- ja yritystoiminnan sekä asumisen näkökulmista löytyy varmasti ratkaisu, jonka kanssa voimme elää myös 50 vuoden kuluttua.

Kirjoitan blogini Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunnan jäsenenä, kaupunginvaltuuston varajäsenenä ja kunnallisvaaliehdokkaana, en poliisina. Kaikki tiedot mihin kirjoituksessani viittaan, olen saanut tietooni poliisityön ulkopuolella.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kivinokan rakentamisessakin on omat ongelmansa.

Merkittävin ongelma on se, että koko alue on aivan meren rannalla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että neliöhintoihin tulee vähintään 50% merenrantalisää, jolloin hintataso karkottaa käytännössä keskiluokan muille apajille. Voitaisiinko näin kalliille rakennuspaikalle rakentaa lainkaan vuokra-asuntoja? Hennon epäillä.

Miten rakentaminen vaikuttaisi pääkaupunkiseudun merkittävimpään lintukosteikkoon, eli Viikinlahteen?

Alueelle on myös jonkin verran ulkoiluarvoa ja onhan siellä myös arvokas kartanomiljöö, jonka ympärille eivät betonikolossit oikein istu.

Kaavoitettaisiinko alueelle ylipäätään kerrostaloja vai myydäänkö huippuarvokkaat tontit loppujen lopuksi kuitenkin miljonääreille?

Mikä olisi Kivinokan venesataman, uimarannan ja mökkiyhteisöjen kohtalo? Jossain jo kirjoitettiinkin, ettei kaupungin tarvitse subventoida kesämökkiasumista keskustassa, mutta mökkien pakkolunastaminen päivän hintaan maksaisi kaupungille miljoonia.

Helppoja ratkaisuja ei olekaan.

Ehkä rakentamisen voisi kuitenkin aloittaa Viikin pelloista? Siellä ei ole mitään muuta kuin heinää.

Käyttäjän DennisPasterstein kuva
Dennis Pasterstein

Helsingin asuntopoliitikkaan kuuluu, että alueille rakennetaan sekä kovanrahan että kunnan asuntoja sekaisin. Suunnitelmassa rannat jäivät yleiseen ulkoilukäyttöön. Kesämajojen vuokrasopimus päättyy vuonna 2021.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Mukavaa nähdä, että olet tarkistanut kantaasi Malmin lentotoiminnan eduksi, äänestettyäsi tyhjää kaupunginvaltuuston kokouksessa 30.3.2016, jolloin asia palautettiin käsittelyyn kansalaisaloitteen pohjalta.

Olisi todella paikallaan kuulla lisää siitä, miten kaavoitus oikeasti toimii Helsingin alueella – kuka sitä varsinaisesti johtaa, ja millä periaatteilla?

Vaikutelma on, että siinä 1) liikkuvat taustalla huikeat summat rahaa 2) prosessiin kytkeytyy vaikuttajien henkilökohtaisia taloudellisia etuja 3) koko touhu ei kestä päivänvaloa, vaan haiskahtaa pahoin julkiselle rakentamiselle ominaiselle hämäräperäiselle suhmuroinnille veronmaksajien kustannuksella (vrt. esim. https://fi.wikipedia.org/wiki/Metrojupakka, Länsimetro, Olympiastadionin remontti aikataulujen viivästymisineen ja kustannusarvioiden ylityksineen).

Varta vasten asuntorakentamiseen on Helsinkiin jo 1.1.2009 liitetty maata mm. Lounais-Sipoon Östersundomista 25 km² (kovaa maata), mutta Helsingin kaupunki ei ole edes välittänyt kaavoittaa sitä, joten todellisuudessa on kyse asunnontarvitsijoiden käytöstä pelinappuloina lentokenttäalueen kaappaamiseksi. Miten voi Helsingin johto olla näin löperö ja piittamaton kahdeksan vuoden ajan (!), jos nyt pitää kovalla kiireellä ängetä rakentamaan Malmin kiitoratojen päälle!?

Kirjoitat naulan kantaan: "Helsingillä on lisäksi tuhatkunta hehtaaria rakentamatonta peltoa, lähes 600 hehtaaria metsää ja joutomaata sekä kaavoitettuja alueita noin 150 000 uudelle asukkaalle ilman mitään täydennysrakentamista. Heti kaupungin rajojen takana on lisää tilaa, kunhan Helsinki yhdistyy Espoon ja Vantaan kanssa." – Juuri näin! Miksihän tämä ei kiinnosta mediaa?

http://hannumononen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/23425...

Käyttäjän DennisPasterstein kuva
Dennis Pasterstein

Äänesti tyhjää kaupunginvaltuuston kokouksessa koska en tuntenut asiaa tarpeeksi hyvin. Kutsu kokoukseen tuli vain muutama tunti ennen sen alkua enkä pystynyt osallistumaan ryhmäkokoukseen. Kokoomuslaisten äänet jakaantuivat, joten en pystynyt myöskään äänestämään ryhmän mukana. Oli parempi jättäytyä neutraaliksi kun maalata itsensä nurkkaan. No nyt olen tutustunut asiaan tarkemmin, kuten blogistani voi lukea.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Kiitoksia tästä selvennyksestä, joka paitsi tekee tuolloisen äänestysratkaisusi ymmärrettäväksi, myös osoittaa, kuinka edesvastuuttomasti Malmin lentokentän tuhoajat ovat hätäisessä aikataulussa pakottamalla runnoneet Helsingin kaupunginvaltuustossa epäonnistuneen päätöksen asiassa, joka olisi merkittävyytensä ja kauaskantoisuutensa vuoksi ansainnut rauhallisen ja perinpohjaisen harkinnan.

Me äänestäjät olemme ansainneet parempaa Helsingin kaupunginvaltuustolta!

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Heti kaupungin rajojen takana on lisää tilaa, kunhan Helsinki yhdistyy Espoon ja Vantaan kanssa.

Ei niiden alueiden rakentaminen edellytä mitään kuntaliitoksia.

Käyttäjän DennisPasterstein kuva
Dennis Pasterstein

Ei edellytäkkään, mutta kannatan kuntaliitosta Espoon ja Vantaan kanssa. Pääkaupunkiseudun kehittäminen helpottuisi ja paranisi kun asioita voisi suunnitella ja toteuttaa laajemmassa mittakaavassa.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Heti kaupungin rajojen takana oli lisää tilaa Sipoon puolella, ja se piti saada Helsingille asuntorakentamista varten.

Käyttäjän DennisPasterstein kuva
Dennis Pasterstein Vastaus kommenttiin #7

Tästä olen täysin samaa mieltä, Östersundomin alueen Natura alueen osalta olisi tehtävä maanvaihtoja. Uudeltamaalta varmasti löytyy luontoarvoiltaa vastaavan tasoisia alueita jolloin alkuperäisen suunnitelman mukaiset alueet voisi rakentaa metron kanssa. Tämä on myös vihervasemmiston poliittista peliä, joka maksaa Helsingin kaupungille maltaita. Östersundomia ei suostuta rakentamaan ennen kuin Malmin kenttä on aivan lopullisesti sinetöity.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #9

"Östersundomia ei suostuta rakentamaan ennen kuin Malmin kenttä on aivan lopullisesti sinetöity."

– Tämähän kertoo todella paljon! Ilmailun toimintaedellytysten pilaaminen on vihervasemmistolle se varsinainen pääasia, asuntojen tarve sen sijaan pelkkä tekosyy.

Ei voi välttyä siltä vaikutelmalta, että Helsingissä kaavoitukseen liittyy paljon likaista peliä maan ansiottomalla arvonnousulla, poliittisia lehmäkauppoja sekä rakenteellista korruptiota. Nimitys "kaavoitusmafia" lieneekin todella osuva – ja eräs merkittävä taustasyy asuntojen mielettömälle hinnannousulle, jota me kaikki asunnontarvitsijat joudumme rahoittamaan.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #11

Lienee syytä kavahtaa vihervasemmistoa? !

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #12

Ainakin on syytä katsoa, kuinka entinen poliisi ja korruptionvastaisen yksikön jäsen Heikki Pihlajamäki kertoo kaavoitusasioista Arto Luukkasen mainiossa Dosentti -ohjelmasarjassa.

https://www.facebook.com/alfatv/videos/71561514195...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Aikalisäkään ei ole tarpeen, kun työn alle otetaan kovasti kaivattu urbaanin kaupungin rakentaminen.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2013-2.pdf

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän sirpaaskoseljavaara kuva
Sirpa Asko-Seljavaara

Olen ollut äänestämässä viime vuoden lopulla yleiskaavasta, johon Malmin kentän säilyttämiseksi tehty vastaehdotus kaatui. Kuitenkin helmikuussa 2017 äänestimme jälleen Malmin lentokentästä ja saimme 32 ääntä säilyttämisen puolesta ja 42 vastaan. Siis kentän pelastamisen mahdollisuus on lähellä. Ehkä uusi valtuusto on viisaampi, kun saavat lisää tietoa sähkölentokoneista ja lentämisen huimasta kehittymisestä ekologisimmaksi ja edulliseksi liikennemuodoksi.
Kansalaisaloite on myös eduskunnan käsittelyssä.

Käyttäjän DennisPasterstein kuva
Dennis Pasterstein

Tekniikka kehittyy niin valtavaa vauhtia, että meillä saattaa olla sähkökäyttöisiä lentokoneita ilman kuljettajaa tms. Kiire Malmin kanssa ei ole kenelläkään muulla kuin vihervasemmistolla. Helsingillä on valmista kaavaa asuntorakentamiseen pitkälti yli 10 vuodeksi.

Käyttäjän sirpaaskoseljavaara kuva
Sirpa Asko-Seljavaara

Olemme epäilleet valtuustossa, että Östersundomin rakentamista vastaan on jokin salaliitto, vaikka apul kj Sinnemäki sen kieltää.

Käyttäjän DennisPasterstein kuva
Dennis Pasterstein

Tottakai kieltää ja vetoaa lintuihin ym. Ääni muuttuu kellossa kun vihervasemmiston "ykköstavoite" Malmin lentokenttä on lakkautettu. Perustelevat Malmia kalleudella no Östersundom vasta kalliiksi tuleekin kun sitä ei rakenneta alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Pekka Aakko

Aikalisä Malmin kannalta on hankala. Jos tarkastelee mennyttä aikaa, Malmilla on ollut kaupungin osoittama rakennuskielto 15+ vuotta - se on vähitellen rampauttanut toimintaa, kun uutta ei ole voitu rakentaa ja kenttää kehittää (mm huonon kelin lähestymisjärjestelmät yms, jotka on ehtona laajemmalle kaupalliselle toiminnalle). Toimijat kentällä ovat roikkuneet löysässä hirressä vuositolkulla. Sen valossa 10 vuoden lisäroikkuminen tuntuu oudolta ratkaisulta, koska kenttää ei voida kehittää juurikaan.

Malmin kenttää tulisi kehittää voimakkaasti nimenomaan liike-elämän tarpeisiin, air business park / citykenttä kulma edellä. Päätös kentästä tulisi tehdä mahdollisimman nopeasti, sillä kukaan ei investoi eikä kenttää saada tuottamaan lyhyillä lisäajoilla.

Hyviä esimerkkäjä esim Brighton http://flybrighton.com/ tai Roskilde http://www.rke.dk/en/

Brighton on varsinkin mielenkiintoinen, koska kyseessä Malmin tavoin historiallinen kenttä, joka on nostanut oman historiansa osaksi brandiaan. Siellä järjestetään vierailuita jne. Tässä olisikin Helsingillä tuhannen taalan paikka pitää upea nähtävyys kaupungissa sekä huolehtia samalla saavutettavuudesta ja kasvattaa ilmailuliiketoimintaa kaupungissa.

Käyttäjän lillisalama kuva
Laura Salama

Helpoiten ja helpoiten!. Helpommin, jopa helpoimmin - ja mahdollisimman harvan ulkoilumahdollisuuksia kaventaen - onnistuisi Talin golfkentän rakentaminen.

Käyttäjän PauliJokinen kuva
Pauli Jokinen

Sen verran haluaisin oikaista, ettei pelkkä vihervasemmisto vastustanut Kivinokan rakentamista, vaan myös Perussuomalaiset, Kepu ja RKP. Faktat kuntoon, vaikka vaalit onkin lähellä.

T. Pauli Jokinen, Kivinokkalaiset ry:n puheenjohtaja.

Linkki kaupunginhallituksen päätökseen Kivinokasta:http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallitus/Suomi/Paatostiedote/2014/Kanslia_2014-06-09_Khs_23_Pt/index.html

Käyttäjän PauliJokinen kuva
Pauli Jokinen

Sen verran haluaisin oikaista, ettei pelkkä vihervasemmisto vastustanut Kivinokan rakentamista, vaan myös Perussuomalaiset, Kepu ja RKP. Faktat kuntoon, vaikka vaalit onkin lähellä.

T. Pauli Jokinen, Kivinokkalaiset ry:n puheenjohtaja.

Linkki kaupunginhallituksen päätökseen Kivinokasta:http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallitus/Suomi/Paatostiedote/2014/Kanslia_2014-06-09_Khs_23_Pt/index.html

Nina Suomalainen

Nyt toivoisin että ehdokas Pasterstain keskittyisi ponnisteluihin kaavan saamiseksi juurikin niille pelto-ja joutomaille. On toki kunnioitettavaa että menet Malmin lentokentän säilyttämisen taakse, mutta miksi siihen keskusteluun on vedettävä Kivinokka, jonka puolesta on taisteltu vuosikausia? Juha-Pekka Kosonen kirjoitti asiaa, ne ihmiset jotka Kivinokkaan muuttaisivat, eivät tee metroyhteyksillä mitään. He voivat ajaa töihin myös Sipoosta. Öljysatama ja Kalasatama ovat kohta täyteen buukattuja, voitaisiko katsoa ensin millainen betonisuma koko tämä osa kaupunkia kohta on, ennenkuin lähdetään jyräämään näitä harvoja viheralueita joita täällä vielä on jäljellä? Vartiokylästä Kehä 3:lle ajaessa on maata jonka voisi helposti hyödyntää, ilmeisesti myös Herttoniemen teollisuusalueet on kaavoitettu asunnoille. Paljonko näitä nyt tarvitaan, vai onko tämä joku poliittinen aihe jolla on hyvä kalastella äänestäjiä?

Toivotan ehdokas Pasterstainin lämpimästi tervetulleeksi tutustumaan Kivinokan (vielä toistaiseksi) ainutlaatuiseen luontoon ja mökkikulttuurin, joka yhä suuremmalle osalle meistä Itä-helsinkiläisistä on sydämenasia!!

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Äänestä eliitin ilmailuharrastuksen puolesta. Myös Talin golfkenttä voi tätä eliitin vastaista menoa joutua asuntorakentamisen kohteeksi. Koivusaaressakin ollaan tuhoamassa eliitin kansallismaisemaa asuntorakentamisella.

Toimituksen poiminnat