Ajaako Sinnemäki kävelykeskustaa lasten turvallisuuden kustannuksella?

Viimeaikainen keskustelu ydinkeskustan katujen muuttamisesta
kävelykaduiksi on mielenkiintoinen ja vaatii syvempää tarkastelua,
jota vihreiden Anni Sinnemäen malli ei kestä.

En vastusta kävelykeskustan kehittämistä. Esimerkiksi ajatus
Kaivokadusta kävelykatuna on hyvinkin kannatettava, sillä alue on
liikenneturvallisuuden ja ruuhkien kannalta hankala kokonaisuus.

Onnettomuuskartalla Kaivokadulla on pisteitä turhan paljon. Ahtaassa
tilassa liikkuvat bussit, henkilöautot, ratikat, pyörät ja
jalankulkijat. Usein kaikilla on kiire. Olisi perusteltua poistaa
ajoneuvoliikenne Kaivokadulta kokonaan.

Autojen sulkeminen Kaivokadulta aiheuttaisi kuitenkin kovan paineen
lähialueen kaduille. Suomeksi sanottuna ruuhkat lisääntyisivät.
Vihreiden puheet siitä, että liikennemäärä keskustassa vähenisi
lähitulevaisuudessa kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ihan keskustan
tuntumaan on rakentumassa suuria asuinalueita, joissa on yhteensä noin
100 000 uutta asuin- ja työpaikkaa. Jos viidenneskin uudesta
liikenteestä on autoliikennettä, keskustan läpi kulkee jotakin reittiä
pian 20 000 autoa nykyistä enemmän.

Jotta nykyinen ja tuleva ajoneuvoliikenne mahtuisi Helsingin
keskustaan, näen yhtenä hyvin varteenotettavana vaihtoehtona
keskustatunnelin. Uutta ei tarvitse rakentaa, vaan Ruoholahden
tunnelia voidaan laajentaa. Tunnelissa liikkuu nykyään noin 2 000
ajoneuvoa vuorokaudessa. Jos tunnelia jatketaan alle kilometrin verran
Siltavuorenrantaan, voisi kapasiteetti helposti kymmenkertaistua.

Nykyinen tunneli maksoi 85 miljoonaa euroa, ja laajennuksen saisi ehkä
40 miljoonalla. Samaan rahaan saisi paitsi sujuvampaa ja
turvallisempaa liikkumista myös puhtaampaa hengitysilmaa keskustaan.
Katualueita vapautuisi valtavia määriä jalankulun ja pyöräilyn
käyttöön. Kaivokatu, osa Simonkatua, Mikonkatu, Postikatu, ehkä
Kaisaniemenkatukin, jos linja-autot kulkisivat kahteen suuntaan
Vilhonkatua.

Sinnemäki haastoi kokoomuksen MTV:n haastattelussa. Hänestä
"Kokoomukselle autot ovat vähän liian rakkaita". Minulle ne eivät ole
tärkeitä, mutta sujuva ja turvallinen liikenne on.

Vihreille riittäisi ilmeisesti se, että keskusta muutettaisiin
kävelykaduiksi ja nykyinen autoliikenne ohjautuisi Töölöön,
Ullanlinnaan, Punavuoreen ja Kallioon. Liikenneturvallisuus on
nähtävästi tarkoitus jättää taka-alalle. Tehtaankadun ala-asteen ja Taivallahden
koulun vanhempaintoimikuntien viesti – ei lisää autoja eikä
vaaratilanteita – on kaikunut kuuroille korville.

Kirjoitan blogini Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunnan jäsenenä, kaupunginvaltuuston varajäsenenä ja kunnallisvaaliehdokkaana, en poliisina. Kaikki tiedot mihin kirjoituksessani viittaan, olen saanut tietooni poliisityön ulkopuolella.

 

DennisPasterstein
Kokoomus Helsinki
Ehdolla kuntavaaleissa

Dennis Pasterstein on Kokoomuslainen kunnallispoliitikko. Hän on ammatiltaan poliisi - ylikomisario ja työskentelee Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajana. www.dennispasterstein.com

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu